16 reclame care au facut istorie
reclameistoriesocietateviralpublicitatepolitica
Exista reclame bune si reclame care au schimbat lumea. Multe reclame au schimbat identitatea unui brand, in timp ce doar cateva au marcat definitiv societatea si cultura sa. Unele au avut un impact imediat, precum campania Benetton impotriva HIV de la inceputul anilor '90, care a constientizat opinia publica cu privire la bolnavii de SIDA. Altele au fost ignorate timp de mai multi ani si apoi au devenit "virale" (ex: Keep Calm and Carry On). Toate au insa ceva in comun – au facut istorie, la un moment dat.
1. Lord Kitchener Wants You (1914). Afisul britanic de recrutare a inspirat o serie intreaga de asemenea afise de propaganda. Afisul The Lord Kitchener Wants You a debutat in Anglia, la inceputul Primului Razboi Mondial (1914). A aparut prima oara pe coperta London Opinion, generand o campanie de recrutare de succes. Mostenirea sa a mers dincolo de ani si in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a beneficiat de multe versiuni.
2. Uncle Sam Wants You (1917). Afisul a fost inspirat de Kitchener; desenul lui James Montgomery a devenit imaginea simbol a Unchiului Sam.
3. Deseori domnisoara de onoare, niciodata mireasa (1924). Aceasta fraza populara a devenit celebra dupa o reclama la Listerine.
4. Keep Calm and Carry On (1939). Reclama a fost gandita de guvernul britanic, pentru a fi distribuita in cazul unei invazii naziste, dar nu a ajuns niciodata sa fie prezentata publicului. Afisul a devenit cunoscut in timpul recesiunii din 2008.
5. A Diamond Is Forever (1947). Sloganul De Beers redefineste angajamentul casatoriei. A inspirat un film cu James Bond, pe Shirley Bassey si rapperul Kanye West, printre alte vedete.
6. Ofera-ti o pauza de cafea! (1952). Oamenii isi rezervau timp sa bea o cafea chiar si inainte de aceasta reclama, dar Pan American Coffee Bureau a dat un nume activitatii in sine.
7. Gandeste in linii mici (1959). Volkswagen a lansat reclama moderna de astazi – dupa ce a abandonat textul greoi, in favoarea unei imagini aerisite. Acest afis publicitar se situeaza printre cele mai inspirate din toate timpurile.
8. Daisy (1964). Reclama politica negativa exista de ceva timp, dar spotul electoral al lui Lyndon B. Johnson a legitimizat eficienta acesteia.
9. Heed Their Rising Voices (1960). Litigiul asupra acestei reclame s-a finalizat patru ani mai tarziu, cand Curtea Suprema a decis verdictul in cazul New York Times v. Sullivan si a stabilit un standard pentru defaimare, care sa protejeze libertatea presei.
10. Labour Isn't Working (1978). Reclama a propulsat-o pe Margaret Thatcher spre victorie. Ea a devenit prima femeie premier din Marea Britanie si a stabilit bazele colaborarii cu presedintele american Ronald Reagan din anii '80.
11. Prietenii nu-si lasa prietenii sa conduca in stare de ebrietate (1983). Inainte de aceasta reclama, era acceptabil ca un sofer baut sa conduca o masina.
12. Joe Camel (1987). Mascota Joe Camel i-a obligat pe marii jucatori din industria tutunului (Big Tobacco) sa accepte o restrictie istorica in 1998, prin care au fost interzise cele mai multe forme de reclama la tigari.
13. Willie Horton (1988). O reclama care vine in continuarea lui "Daisy" din 1964; aceasta a determinat victoria prezidentiala a lui George H.W. Bush si a cimentat realitatea potrivit careia nicio lovitura nu este prea joasa in politica.
14. Benneton's Pieta (1992). Pacientii cu HIV erau ignorati, inainte ca Benetton sa publice o fotografie cu David Kirby pe patul de moarte, inconjurat de familia indurerata.
15. Hello Boys (1994). Wonderbra a schimbat radical vestimentatia feminina in ultimii ani.
16. Think Different (1997). Inainte ca internetul sa devina un bun universal, computerele erau asociate cu tocilarii si geniile in programare. Datorita lui Apple, oamenii au inceput sa vada calculatoarele ca pe un mod de exprimare a creativitatii lor.
(via AdStrategy)