La randul sau, OMLPTL nr.211/2003, in cap.V pct.2 din anexa definesc masinile istorice ca fiind cele pentru care perioada trecuta de la incetarea fabricatiei tipului respectiv de vehicul (care a utilizat acelasi tip de caroserie si acelasi tip de motor) este de cel putin 30 de ani; vehiculele istorice pot fi originale, restaurate si/sau reconstruite, sens in care proprietarii lor trebuie sa obtina un atestat de vehicul istoric, emis de autoritatea nationala a Federatiei Internationale a Vehiculelor Istorice - FIVA in Romania, care este
RETROMOBIL CLUB ROMANIA.
Pentru a discuta despre un vehicul istoric, trebuie indeplinite doua conditii mari, una obiectiva si una administrativa formala.
Din punct de vedere obiectiv, trebuie sa fie vorba despre vehiculele pentru care a trecut o perioada de timp mai mare de trei decenii de la incetarea fabricatiei tipului respectiv de masina. Este avuta deci in vedere data incetarii producerii tipului de vehicul, nu data concreta a fabricarii unui vehicul determinat. Tipul de vehicul e determinat prin acelasi tip de caroserie si acelasi tip de motor, in mod cumulativ. Textul analizat de specialistul Corneliu-Liviu Popescu prevede expres ca masinile istorice pot fi nu numai originale, dar si restaurate sau reconstruite.
Din punct de vedere administrativ, cei care au un vehicul istoric trebuie sa obtina un atestat in acest sens, emis de Retromobil Club Romania.
VERIFICAREA TEHNICA SI INMATRICULAREA UNUI VEHICUL ISTORIC
Sunt exceptate de la certificarea autenticitatii (RAR) vehiculele istorice, potrivit art.13 alin.7 din OG nr.78/2000 (in forma modificata prin Legea nr.374/2005).
Pentru masinile istorice, RAR (Registrul Auto Roman) elibereaza cartea de identitate a vehiculului daca acesta detine un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club Romania si daca corescpunde in privinta verificarii starii tehnice, avand in vedere caracteristicile tehnice de la data fabricatiei. RAR mentioneaza in CIV textul "vehicul istoric". Totusi, daca RAR constata ca un vehicul cu atestat de vehicul istoric NU indeplineste conditiile necesare pentru incadrarea in categoria respectiva, nu elibereaza cartea de identitate a vehiculului.
ITP-ul masinilor se efectueaza de RAR prin reprezentantele sale judetene sau prin operatori economici autorizati si monitorizati de RaR. Pentru masinile de epoca, ITP-ul (inspectia tehnica periodica) se realizeaza de RAR in statiile reprezentantelor sale, potrivit reglementarilor nationale aplicabile acestei categorii de vehicule rutiere. ITP-ul vehiculelor istorice se efectueaza in raport cu caracteristicile tehnice ale acestora la data fabricatiei.
Dispozitiile OUG 109/2005 constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea si asigurarea desfasurarii transporturilor rutiere de marfuri si de persoane, precum si a activitatilor conexe acestora, in Romania. Prin exceptie, prevederile actului normativ amintit NU SE APLICA transporturilor rutiere efectuate cu vehicule istorice, in conformitate cu art.2 lit. l) din OUG nr. 109/2005.
PIESE
Prin derogare, pentru masinile istorice pentru care a fost emis un atestat de vehicul istoric de Retromobil Club Romania, Agentia Nationala pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase acorda licente pentru vanzarea si achizitionarea, in cantitati strict limitate, a produselor care nu respeta valorile limita pentru continutul de compusi organici volatili prevazute in acest act normativ, potrivit art.3 alin (5).
REGIMUL FISCAL
In cazul vehiculelor istorice, se aplica un REGIM FISCAL SPECIAL. Proprietarii unor asemenea masini istorice sunt scutiti legal de la plata anumitor obligatii fiscale catre bugetul de stat sau catre bugetele locale. Aceste facilitati fiscale urmaresc incurajarea detinerii de vehicule istorice. In afara scutirilor prevazute de lege, raman aplicabile dispozitiile fiscale materiale si procedurale de drept comun, in masura compatibilitatii.
Art.4 din OUG 50/2008 stabileste obligatia platii taxei de poluare pentru autovehicule, cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania sau a repunerii in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri.
Totodata, art.9 alin.(1) lit. a) din OUG nr.50/2008 prevede ca NU SE PLATESTE TAXA DE POLUARE (mai nou TAXA DE TIMBRU) pentru autovehicule, atunci cand acestea sunt incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform legii.
Potrivit Codului Fiscal (art.261), exista obligatia platii impozitului pe mijloacele de transport, platit anual, datorat bugetelor locale. Prin exceptie, impozitul respectiv NU SE APLICA PENTRU VEHICULELE ISTORICE DEFINITE POTRIVIT PREVEDERILOR LEGALE IN VIGOARE.
Ei bine, dobandirea unui vehicul istoric trebuie declarata organului fiscal al autoritatii administratiei publice locale, prin depunerea unei declaratii fiscale, chiar daca obligatia fiscala e scutita de la plata.
Vehiculele istorice nu pot fi calificate drept mijloace de transport noi, deci o achizitie intracomunitara, realizata cu plata, a unui vehicul istoric, NU ESTE O OPERATIUNE IMPOZABILA IN ROMANIA DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA.
Vehiculele istorice sunt exceptate si de la plata tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania.
PROTECTIA PATRIMONIULUI CULTURAL NATIONAL MOBIL
Daca indeplinesc conditiile legii, vehiculele istorice pot fi clasate drept bunuri culturale mobile, potrivit Legii nr.182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil (republicata in M. Of. nr.828/9.12.2008).
De asemenea, mijloacele de transport mai vechi de 75 DE ANI constituie o categorie de bunuri culturale ce pot face obiectul restituirii, daca au parasit ilegal teritoriul unui stat membru al UE, respectiv al recuperarii, daca au parasit ilegal teritoriul Romaniei.
RETROMOBIL CLUB ROMANIA
Natura juridica de asociatie - persoana juridica de drept privat fara scop lucrativ
Conform statutului sau adus la cunostinta publica [a se vedea site-ul www.retromobil.ro], Retromobil Club Romania este o asociatie, persoana juridica de nationalitate romana, de drept privat, fara scop lucrativ, infiintata in temeiul Legii nr. 21/1924 privitoare la persoanele juridice (asociatiuni si fondatiuni), functionand in prezent potrivit dispozitiilor OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii (publicata in M. Of. nr. 39/31.1.2000, cu modificarile ulterioare). Asociatia a fost constituita in anul 1998.
Art. 8 parag. 8.1. din Statut prevede calitatea Retromobil Club Romania de membru al FIVA (din anul 2003) si de autoritate nationala FIVA pentru Romania.
La randul sau, FIVA, potrivit site-ului sau Internet oficial [a se vedea site-ul www.fiva.org], are un singur membru din Romania, si anume tocmai Retromobil Club Romania.
Misiunea de serviciu public
Art. 3 alin. 1 pct. 51 din OUG nr. 109/2005 (introdus prin Legea nr. 102/2006) prevede ca reprezinta vehicul istoric acel vehicul pentru care detinatorii au obtinut un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate de autoritatea competenta.
Potrivit cap. V pct. 2 din anexa la OMLPTL nr. 211/2003 (in forma modificata prin OMTCT nr. 1700/2005) si cap. VII din anexa la OMTCT nr. 2132/2005, emiterea atestatului de vehicul istoric se face de Retromobil Club Romania, in calitate de autoritate nationala a FIVA in Romania. In baza acestui atestat se stabileste calitatea de vehicul istoric si se face mentiunea de vehicul istoric in cartea de identitate a vehiculului de Registrul Auto Roman.
Despre emiterea de Retromobil Club Romania a atestatului de vehicul istoric face vorbire si art. 3 alin. (5) din HG nr. 735/2006.
Rezulta ca autoritatile publice din Romania au conferit, printr-un act unilateral de putere publica, unei asociatii - persoana juridica de drept privat fara scop lucrativ, si anume Retromobil Club Romania, o misiune de serviciu public, constand in emiterea atestatului de vehicul istoric.
Atestatul de vehicul istoric este un act administrativ, emis de o structura privata avand o misiune de serviciu public, adica de un stabiliment de utilitate publica. Litigiile privind emiterea atestatului de vehicul istoric sunt litigii de contencios administrativ, de competenta instantelor judecatoresti de contencios administrativ, in temeiul art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ (publicata in M. Of. nr. 1154/7.12.2004, cu modificarile ulterioare), deoarece persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, sunt autorizate sa presteze un serviciu public sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul dispozitiilor acestei legi.
Taxe Retromobil
Taxa de inscriere in club : 20 Euro
Cotizatie anuala (se achita pana la 31.12) : 30 Euro
La plata cotizatiei/taxei de inscriere pensionarii/studentii/elevii achita 1/4 din sumele mentionate anterior.
Taxe de eliberare atestat vehicul istoric :
a. Vehicule neinmatriculate in Romania (altele decat motociclurile): 200 Euro
b. Motociclurile neinmatriculate in Romania : 50 Euro
c. Vehicule inmatriculate in Romania (altele decat motociclurile): 100 Euro la cursul BNR din ziua platii. Pentru membrii R.C.R. cu o vehime de minim 6 luni in asociatie taxa este de 50 Euro
d. Motociclurile inmatriculate in Romania : Gratuit
Taxa de eliberare a Cartii de Identitate FIVA : 100 Euro
Taxele se achita in lei la cursul BNR din ziua platii in contul R.C.R. Persoanele juridice sunt rugate sa solicite factura inainte de a efectua plati.
Procedura de obtinere a scutirii de la plata rovinietei pentru vehiculele istorice atestate
In conformitate cu Ordonanta de urgenta Nr. 157/2007 privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului Nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, publicat in Monitorul Oficial nr 885 din 27.12.2007, vehiculele istorice (cu mentiune in C.I.V.) sunt scutite de la plata rovinietei.
In data de 01.10.2010 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Ordinul Ministrului Transporturilor privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania. De la aceasta data vehiculele istorice sunt exceptate de la plata rovinietei daca sunt inregistrate in baza de date a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (C.N.A.D.N.R.)
Protocolul prezentat in Ordinul Ministrului prevede pentru proprietarul vehiculului istoric obligatia transmiterii pe fax a unei declaratii (solicitari) pe propria raspundere prin care se indica :
a. datele de identificare ale proprietarului:
- pentru persoane fizice: CNP, seria si numarul cartii de identitate, adresa
- pentru persoane juridice: nr. de inregistrare la Registrul Comertului, CUI, adresa
b. marca, modelul, anul de fabricatie, nr. de inmatriculare al vehiculului (vehiculelor) istoric (e).
Prin documentul transmis se se solicita inscrierea vehiculului (vehiculelor) in baza de date a CNADNR privind exceptarea de la plata rovinetei.
Solicitarea trebuie semnata de proprietar (si stampilata in cazul persoanelor juridice) si se trimite scanata prin email insotita de copia cartii de identitate (fata/verso) a vehiculului istoric cu mentiunea “vehicul istoric” , la adresa : autorizatii@andnet.ro.
Solicitantul va indica in cererea sa un nr. de fax la care CNADR, dupa aprobarea cererii, va raspunde, confirmand inregistrarea in baza de date pentru exceptare de la plata rovinietei a vehiculelor istorice.
De la momentul primirii raspunsului din partea CNADR, vehiculul istoric (vehiculele istorice) sunt exceptate definitiv de la plata rovinietei (nu trebuie revenit anual cu alte cereri).
Proprietarii vehiculului istoric (vehiculelor istorice) exceptat (e) au obligatia comunicarii catre CNADR a modificarilor intervenita in ceea ce priveste proprietarul vehiculului istoric, anularea mentiunii “vehicul istoric” din CIV sau schimbarea numarului de inmatriculare.
ATENTIE !
Scutirea nu este transmisibila in cazul schimbarii proprietarului.
Scutirea nu este operata automat dupa atestarea vehiculului ci doar dupa parcurgerea procedurii prezentate anterior.
Daca schimbati numarul de inmatriculare trebuie sa transmiteti o noua cerere.