Europenii cred ca gama Dacia de la Renault este ieftina, dominata de modele entry level, care concureaza cu masinile second hand, in privinta vanzarilor.
Daciile sunt construite si vandute in toata lumea, branduite deseori ca Renault si comercializate la preturi bune - si profituri la fel de atragatoare.
Pentru 2012, Renault a estimat ca vanzarile platformei sale low-cost M0 vor totaliza intre 950.000 si 1 milion unitati, in crestere de la 813.000 unitati in 2011. Dintre acestea, aproape doua treimi vor purta sigla Renault, in timp ce restul sunt Dacii.
"Dacia este o adevarata "vaca de muls" pentru compania noastra", a declarat COO-ul Renault, Carlso Talvares, intr-un interviu acordat celor de la
Automotive News Europe.
Profituri grase
Renault nu prezinta rezultatele financiare "pe branduri", dar Morgan Stanley estimeaza ca Dacia genereaza o marja de profit de 9%, mai comuna in cazul producatorilor auto premium.
Aceasta veste este excelenta pentru Renault, a carui divizie globala a raportat in primele sase luni din 2012 o marja de profit de 0,4%.
"Exista o preconceptie gresita, potrivit careia pretul mediu de vanzare in cazul Dacia este extrem de mic, undeva la 8.000 euro", a declarat Laura Lembke, analist financiar in cadrul Morgan Stanley, Londra. Nu e cazul. Modelele Dacia branduite cu sigla Renault pe pietele internationale se vand la preturi cu 20% mai mari decat modelele Dacia din Europa, a precizat Lembke.
In Brazilia, Renault vinde modelul Duster la preturi situate intre 21.000 si 27.000 euro, fata de preturile de 12.000 - 19.000 euro, practicate in Europa, pentru acelasi model, branduit cu sigla Dacia.
In Europa, Dacia este imbatabila. Pentru prima oara, clientii cu bugete reduse isi pot cumpara o masina noua, cu o garantie de trei ani, cu banii pe care i-ar da pe una veche. Cand s-a lansat primul model Logan, in 2004, Dacia era necunoscuta in afara Romaniei, scriu cei de la Automotive News. In prezent, vanzarile anuale in Uniunea Europeana au crescut la 250.000 unitati, potrivit asociatiei industriasilor auto din Europa, ACEA. Dacia a devenit un brand global, care vinde automobile in 36 de tari.
Pariul lui Schweitzer
Dacia reprezinta un pariu al Renault, vehiculat in urma cu 13 ani; acesta a facut parte din planurile de extindere ale fostului CEO Louis Schweitzer.
In 1999, Schweitzer a cumparat Dacia, un brand obscur, aproape defunct din Romania. Tranzactia a fost umbrita de alianta semnata in acelasi an de Renault cu Nissan, un alt brand care la acea vreme risca falimentul.
Schweitzer a avut insa un plan. Cu ajutorul Renault, primul model Dacia competitiv a fost Logan, care a debutat in 2004.
Logan a fost lansat cu un pret de 5.900 euro - peste tinta de 5.000 euro impusa de Schweitzer. Loganul a ramas insa cea mai ieftina masina noua vanduta in Europa. Dacia a prezentat apoi modele mai dotate ale Loganului, care ajungeau sa coste chiar si 7.500 euro.
Pe o piata europeana vitregita de razboiul preturilor, Dacia nu are nevoie de reduceri masive. Taveres a declarat ca cei mai multi clienti Dacia nici nu solicita macar un discount, deoarece vor sa evite stresul negocierii.
Brandul este atractiv si pentru ca dealerii nu sunt nevoiti sa isi construiasca propriile magazine auto. Ei poti folosi reprezentantele Renault.
Productie globala
Renault a transplantat strategia preturilor catre pietele emergente din toata lumea. Renault construieste vehicule pe platforma M0 in 11 fabrici din estul Europei, Rusia, Africa, America de Sud si India. Dacia a inceput sa se vanda in Marea Britanie si Irlanda in 2012, unde a exportat un model Duster cu volan pe dreapta, construit in uzina din Chennai, India.
In ciuda preturilor mici, arhitectura M0 permite personalizarea masinilor in functie de pietele auto respective.
In India, de exemplu, modelul Dacia Duster dispune de doua unitati de climatizare si doua becuri de iluminare, pentru pasagerii care vor sa citeasca.
"Capacitatea de a ne adapta reprezinta un avantaj enorm in fata rivalilor", a declarat Arnaud Deboeuf, seful diviziei de modele entry-level a Renault.
Rivalii spun ca modelul Dacia are succes deoarece platforma M0 utilizeaza o tehnologie Renault mai veche, care a fost deja amortizata. De asemenea, modelele M0 sunt construite in tari care inregistreaza un cost scazut pe piata muncii.
De exemplu, in Maroc, unde Renault a deschis unitatea din Tanger, angajatii sunt platit cu mai putin de 4 euro pe ora.
Mai multe modele
In urma cu 8 ani, Dacia a inceput sa produca modelul Logan. Doi ani mai tarziu, a iesit pe poarta fabricii modelul MCV. Au urmat Sandero, Duster, Lodgy, Dokker. La salonul auto de la Paris din luna septembrie a anului 2012, Dacia a prezentat a doua generatie a modelului Logan, alaturi de noul Sandero si varianta Stepway.
Noile modele ofera o calitate mai buna a materialelor si dotari mai multe, la acelasi pret. In Franta, Loganul se vinde cu 7.700 euro, in timp ce Sandero costa 7.900 euro.
Mai mult, noile modele pot fi echipate cu sisteme multimedia si chiar cruise control - o functie la care nu ne-am fi asteptat in cazul unei masini "bugetare".
"O sa ramanem fideli scopului Dacia: fara briz-brizuri, o masina practica", a declarat Deboeuf.
Tinand cont de incertitudinile de pe piata europeana, Deboeuf spune ca este prea devreme sa estimeze tintele de vanzari pentru 2013. Totusi, Dacia va vinde mai multe masini decat in 2012 - fie ca va fi sau nu recesiune.
"Incepand cu 2004, am vandut mereu mai multe masini decat anul anterior", a declarat Deboeuf. "De ce ar fi 2013 diferit?"
Fie ca va inregistra sau nu vanzari spectaculoase in 2013, Dacia va continua sa domine piata entry-level. Producatorii auto globali nu au reusit, deocamdata, sa lanseze un model care "sa se bata" cu Loganul, de exemplu. Tavares spune ca nu e surprins. "Suntem cu zece ani inaintea lor", precizeaza acesta. "Unora le va fi foarte greu sa ne ajunga din urma".