7 greseli ale antreprenorilor aflati la inceput de drum
greseliantreprenoriantreprenoriatdezvoltaretermen lungbusiness
Cei mai multi antreprenori sunt familiarizati cu procentajul ridicol de business-uri care dau faliment dupa primele luni de activitate. Antreprenorii care au dobandit succesul iti vor spune, cu siguranta, ca nu au reusit in viata doar datorita succesului. Au muncit mult si, in cele mai multe situatii, laurii nu au venit "peste noapte". Care sunt insa greselile antreprenorilor aflati la inceput de drum?
1. Nu ati pus suficienti bani deoparte, astfel incat sa va sustineti financiar. Cele mai multe afaceri mici esueaza nu din cauza modelului de business, care nu ar fi eficient sau din cauza nepregatirii antreprenorului, ci pe fondul problemelor financiare. Cei mai multi antreprenori raman fara bani inainte ca afacerea respectiva sa devina indeajuns de profitabila, pentru a se sustine.
Sfat: Stabiliti un fond special pentru cheltuieli personale, in faza de startup a business-ului d-vs. Acesti bani ar trebui sa-ti ajunga pentru doi ani, pana cand afacerea respectiva iti va aduce veniturile adecvate.
2. Ati facut estimari mult prea optimiste, in timpul planificarii business-ului respectiv. Multi antreprenori tineri cad in capcana amintita. Au o idee excelenta si ii conving pe cei apropiati de validitatea acesteia. Se arunca "in valuri" doar ca sa realizeze apoi ca au uitat sa ia in calcul unele aspecte aparent minore sau au fost prea optimisti in legatura cu unele chestiuni. Fii sincer cu tine insuti. Ai subestimat timpul necesar obtinerii primului client? Ai supraestmat cererea pentru produsele tale? Ai cantarit totul raportandu-te la un "risc ZERO"?
Sfat: Identifica doi-trei indivizi obiectivi, care nu fac parte din familie sau cercul tau de prieteni si cere-le sa fie "avocatii diavolului", pentru a identifica lacunele din planul tau de afaceri.
3. Nu ati evaluat cum se cuvine modelul de afaceri. Nu oricine incorporeaza un model de business in planificarea sa. Este simplu sa visezi la averea lui Warren Buffett, dar dificil sa iti evaluezi obiectiv modelul de afaceri si potentialul de PROFIT. Adevarul este ca o idee geniala reprezinta doar unul din ingredientele succesului - aceasta trebuie sa fie si PROFITABILA!
Sfat: Foloseste SCORE sau alt model de evaluare a afacerilor mici pentru a-ti evalua sansele antreprenoriale. O perspectiva exterioara iti va fi de folos, vei vedea lucrurile prin ochii altor persoane, mult mai avizate decat tine.
4. Ati incercat sa faceti totul singur, pentru a economisi bani. Daca vei incerca sa faci totul de unul singur, business-ul tau va avea de suferit, deoarece nu te pricepi "la toate". Timpul inseamna bani pentru tine. Trebuie sa-ti canalizezi mai bine energia. Misiunea ta este sa redefinesti oferta, sa sudezi relatiile cu clientii si actionarii, sa dezvolti credibilitatea in industria respectiva? Nimeni nu poate face acest lucru in locul tau. Lasa-i pe ceilalti angajati sa se ocupe de administrarea site-ului, a relatiilor publice, dezvoltarea newsletterelor, incarcarea cartuselor de la imprimante... chestiunile administrative. Sunt platiti pentru asta!
Sfat: Cheia succesului consta in externalizarea unor responsabilitati si pastrarea altora. Exista activitati la care nu te pricepi si ii poti delega pe altii sa le duca la bun sfarsit. Micromanagementul ucide productia!
5. Nu ati muncit "pe branci" la inceput, pentru a va relaxa ulterior. Unii antreprenori muncesc "25 de ore pe saptamana" si se intreaba de ce nu au venituri de milioane de dolari. Este simplu: ei prefera sa "arda etapele" si sa evite munca de sisif, atat de necesara unui antreprenor de succes. Adevaratii "jucatori" muncesc zi si noapte si in weekend, nu dorm foarte mult si au o viziune care reprezinta, cumva, "cana de cafea" necesara unei activitati atat de intense.
Sfat: Inainte de a te aventura in lumea afacerilor, analizeaza-ti stilul de viata si insista asupra faptului ca business-ul o sa-ti ocupe aproape TOT timpul liber. Poti sa te impaci rapid cu aceasta idee?
6. Ati pus preturi prea mari (sau prea mici) la serviciile si produsele dumneavoastra. Studiaza piata, pentru a vedea care sunt preturile exercitate in industria respectiva.
Sfat: Ofera valoare pentru pretul respectiv si dovedeste ca poti creste pretul in concordanta cu aceasta valoare. In multe cazuri, clientii reprezinta cei mai buni "consilieri" ai tai, in privinta pretului corect. Astfel, vei minimiza riscurile cu privire la "etichetare".
7. Nu aveti o strategie de extindere. Cu totii stim macar un restaurant care candva era minunat si dupa ce si-a extins gama de servicii si meniuri a falimentat. Unitatea respectiva a dobandit o reputatie nu tocmai buna si afacerea a esuat. In timp ce multe business-uri considera ca scopul lor este sa castige o cota de piata cat mai mare, acesta nu reprezinta un adevar universal valabil. Uneori, risti sa fii "sufocat" de un flux prea mare de clienti, care pun in pericol viabilitatea modelului tau de business.
Sfat: Analizeaza obiectivele tale privind cresterea si dezvoltarea pe termen lung, inainte de a te aventura in afaceri (chiar daca aceste elemente se vor schimba pe parcurs).