Invatamantul romanesc este o amenintare la securitatea nationala
marian stassiguranta nationalainvatamantharvarduniversitatea bucurestielevprofesor
Marian Stas, expert in educatie, considera ca, in acest moment ,invatamantul nostru ameninta securitatea nationala. El da sfaturi de iesire rapida din acest impas . Nedepasirea impasului ne poate plasa la marginea societatilor secolului XXI
Dupa 1989 in Romania trebuia sa se schimbe paradigma de actiune a oamenilor. S-a trecut de la comunism la capitalism si nu se poate construi capitalismul cu un tip de actiune ancorat in comunism. Sociologul american Talcott Parsons spunea ca pentru a schimba un tip de actiune trebuie sa schimbi tipul de cultura care o fundamenteaza. Si noi trebuia sa schimbam acest tip de cultura. Agentul principal in schimbarea tipului de cultura este educatia.
Impreuna cu sanatatea, educatia este, dupa parerea mea, “Calcaiul lui Ahile” al romanilor. Am inghetat in educatia comunista si acesta este unul din motivele pentru care nu putem construi capitalismul. Este motivul pentru care competenta nu conteaza si coruptia isi intinde tentaculele in toate cotloanele tarii.
Expertii in educatie sunt si mai exigenti decat mine. Pentru Marian Stas starea invatamantului romanesc actual este o amenitare la securitatea nationala.
De ce l-am asculta pe Marian Stas ? Este expert in educatie si profesor de matematica.Este presedintele asociatiei Clubul „Liderii Mileniului Trei” . Preda un curs de matematici aplicate in politici publice in programul de vara de la „Harvard Kennedy School”, in Statele Unite ale Americii. Face consultanta de proces, coaching si mentorat, la Universitatea din Bucuresti. Argumente suficiente, dupa parerea mea (comparati va rog aceste informatii cu CV-ul ministrului educatiei actual).
Iata de ce interviul pe care l-a acordat redactorilor PROFIT.ro, pe teme de educatie, este un eveniment : “INTERVIU Marian Stas, expert in educatie: Starea invatamantului, acum, este o amenintare directa la securitatea nationala a Romaniei”, Ana Iliescu, 23.11.2017
Iata interviul
“Redactor: De ce credeti ca sistemul de educatie din Romania s-a deteriorat?
Marian Stas: Pentru ca a ramas incremenit in filmul anterior lui 1989. Romania a evoluat, tehnic opereaza in secolul XXI ca stat membru NATO si stat membru UE, in timp ce sistemul public al Educatiei, indeosebi cel preuniversitar, a ramas profund blocat in paradigma sa comunista. Este o inadecvare strategica, contraproductiva, fapt pentru care Educatia, acum, este amenintare directa la securitatea nationala a Romaniei.
Red.: Ce directii ar trebui sa urmeze scoala romaneasca in asa fel incat elevii sa obtina performante si sa-si dezvolte abilitatile?
M. S.: Un model transformational care mie mi-a placut mult, propus de Next School India (www.nextschool.org), propune urmatorul sextet: iesirea scolii din paradigma liniilor de asamblare, specifica epocii industriale (inscrierea elevilor pe clase, varste, cunostinte identice etc.); incurajarea autonomiei in invatare; cultivarea invatarii autentice, bazate pe intelegere si rationament critic, in detrimentul celei artificiale, bazate pe memorare; incurajarea pasiunii reale pentru ceea ce copiii aleg sa invete; adecvarea stilurilor de invatare la personalitatile si preferintele copiilor; transformarea culturii predarii de catre magistrul-ex cathedra in cultura facilitarii invatarii de catre coechipierul-insotitor, in rol de „generator de contexte”.
Red.: Ati lansat cartea „Romania pe bune incepe cu scoala pe bune” si ati initiat cele doua proiecte „Romania pe bune” si „scoala pe bune”. Cum arata, in viziunea dumneavoastra, scoala pe bune?
M. S.: Definesc SCOALA PE BUNE ca pe o scoala care cultiva VALORI, FOLOSESTE si PLACE (in sensurile cele mai largi ale verbelor a folosi si a placea). Daca o scoala nu cultiva valori, atunci nu e scoala. O scoala ce „foloseste” este o scoala in care nu ne pierdem timpul – tot ce facem acolo ne e util, intr-un fel sau altul. in fine, o scoala ce „place” e un continuum educational in care starea de bine prevaleaza, vrem sa petrecem timp acolo pentru ca simtim bucuria autentica a invatarii.
Red: Cum trebuie sa fie relatia dintre un profesor si elevul sau pentru ca elevul sa fie determinat sa invete si pasionat de ceea ce face?
M. S.: Eu incurajez relatia bazata pe tranzactii de tip adult-adult, in sensul conceptelor specifice analizei tranzactionale, definite de Eric Berne. Decodificate operational, tranzactiile adult-adult inseamna integritatea cu care fiecare este dator pentru ca relatia sa functioneze sanatos, incredere reciproca, respect reciproc, invatare reciproca.
Red.: in prezent, sunt profesorii pregatiti suficient pentru a face fata modernizarii sistemului educational, insemnand arhitectura curiculara si institutionala si un pachet de optiuni de cariera didactica de secol 21?
M. S.: Nu. Vorbim de un proces de invatare autentica si schimbare adaptiva profunda, ce poate fi amorsat daca si numai daca este amorsat si condus sa functioneze organic, nu artificial. Acest lucru este posibil in conditii de leadership real exercitat pe verticala politica si birocratica a actorilor societatii responsabili de buna functionare a sistemului public al Educatiei.
Red.: Predati consultanta de proces, coaching si mentorat la Universitatea din Bucuresti si un curs de matematici aplicate in politici publice la Universitatea Harvard din Statele Unite ale Americii. Prin ce se diferentiaza studentii romani fata de cei americani?
M. S.: Pot fi uneori mai creativi si mai iconoclasti, in sens bun, pentru ca e in natura noastra sa fentam regulile, cautand „portitele” / exceptiile din categoria „ce nu e interzis explicit, e permis”. Reversul: pot avea tendinta de a lua piciorul de pe acceleratie prea devreme si a iesi din joc cu cateva minute inainte de terminarea meciului, pe principiul „merge si asa”. in alte parti de lume, toleranta la chiulit, copiat si “merge si asa” este zero. Repet, zero.
Red.: Coordonati un program de leadership pentru tineri si sustineti necesitatea exercitiului de asumare in randul lor. Credeti ca tinerii pot deveni lideri si modele pentru grupurile pe care le reprezinta?
M. S.: Da, fara echivoc, cu conditia unui bun management al eului, care sa-i determine sa evite „capcana show-off”. E usor sa vrei sa epatezi, ca sa arati celor din jur de ce esti in stare. Asa cum nu incurajez „modestia” gratuita, pasiva, nu incurajez nici aroganta ostentativa, agresiva. Pledoaria mea este pentru ca tinerii sa-si dezvolte constiinta valorii proprii autentice, pe care sa o puna in slujba unor proiecte folositoare pentru ei si pentru cei din jur. Asa vor fi, in mod natural, modele.
Red.: Care sunt factorii motivationali care pot influenta dezvoltarea personala si profesionala a tinerilor?
M. S.: Pentru mine, cel mai important este increderea deplina in capacitatea lor de a se descoperi pe sine si a-si urma visurile, operationalizata prin relatii bazate pe tranzactii adult-adult, asa cum am explicitat in raspunsul dat intrebarii referitoare la relatia dintre un profesor si elevul sau.
Red.: Contribuie matematica, fizica si jocurile strategice precum sahul la dezvoltarea cognitiva a tinerilor?
M. S.: Evident, da. Mai mult, sunt ingrediente de fond pentru a invata gandire logica, rationament critic, chiar filozofie. Ma gandesc, de pilda, la profunzimea remarcabila a unor concepte precum axiome, legi, principii, aparare-atac, putere etc.
Red.: Ce parere aveti despre fenomenul „homeschooling” care se dezvolta si in Romania?
M.S.: E foarte bine ca exista.”
Marian Stas propune modificari in sistemul de educatie care-i vor speria pe profesorii nostri mancati de carii
- relatia dintre profesor si elev trebuie sa fie cea dintre doi adulti . Am mai vorbit in alt articol despre analiza tranzactionala si am aratat acolo ca numai o comunicare paralela poate asigura transportul de informatii - “Presedintele Klaus Iohannis acuza Guvernul de incompetenta si inconstienta”, Ion Dan Trestieni, 3.11.2017, www.Manager.ro;
- profesorul trebuie sa fie atractiv pentru elev, bun povestitor si animator educational;
- treceerea de la educatia fragmentata – pe materii, categorii de elevi,etc – la educatia globalizata care asigura transferul de cunostinte intre materii;
- axarea profesorului pe elev, nu pe clasa;
- trecerea de la invatarea bazata pe memorare la aceea bazata pe rationament. Mai mult decat atata, elevul trebuie sa descopere singur adevarurile stiintifice ( profesorul este un tutore si un animator in demersul lui);
Vi se pare ca este prea mult pentru sistemul nostru educational? In alte tari surori din UE acest proces a inceput de zeci de ani !