Un exemplu amuzant de greseala de management
greseli managementmanageriantreprenoriidei afaceri
Este deja celebru bancul acela in care trei oameni stau sub un pom... Pentru cine, totusi, nu-l stie, la un moment dat, pe umarul unuia dintre ei, cade o omida. Omul ii da un bobarnac si omida "zboara" pe reverul hainei vecinului sau.
Nici acesta nu este prea incantat, asa ca o indeparteaza si el repede, omida ajungand la cel de-al treilea... statator sub pom, care, in loc sa o arunce, o ia, o cantareste din priviri, dupa care o... mananca.
Dupa cateva minute, "istoria" se repeta: o alta omida cade, primul individ o "paseaza" celui de-al doilea, care, spre deosebire de prima data, nu o mai arunca, ci il intreaba pe vecinul care gasise acceptabil sa manance prima larva: "Nu va suparati, domnule, nu vreti cumva sa cumparati o omida?"
Un banc foarte bun pentru a explica felul in care cineva sesizeaza rapid existenta unei piete, existenta cererii pentru un anumit produs care nici macar nu trebuie sa fie pe placul vanzatorului, ci pe placul cumparatorului, al pietei...
...la fel cum exista directori de fabrici de tigarete, care nu fumeaza sau cum exista patroni de presa tabloida, cititori de Descartes, Kant si Hegel.
Chiar daca nu sunt consumatori ai produselor respective, au stiut cum sa ii alimenteze pe cei care sunt...
In schimb, unii nu ar sesiza o idee de afacere nici daca aceasta ar fi evidenta ca nisipul in Sahara sau ca gheata in Antarctica.
Pe o strada din patria noastra, se afla un "magazin de proximitate" si un restaurant fara mari pretentii, dar cu mancare gustoasa si cu unii ospatari mult mai serviabili si amabili decat "garconii" unor eterni aspiranti la macar un colt dintr-o stea Michelin.
Magazinul si-a construit o parcare foarte generoasa, atat de generoasa, incat nu este niciodata plina. In schimb, restaurantul are o parcare de cel mult cinci locuri, daca doua dintre automobile sunt Smart Fortwo.
Asta pentru ca a ales sa maximizeze spatiul locantei, dotand-o cu o terasa imensa, mai mereu plina. In timpul saptamanii, mai e cum mai e, dar, la sfarsit - criza, necriza - nu este sambata sau duminica, in care sa nu fie petrecere mare, nunta sau botez.
Logic, multii invitati la aceste evenimente isi duc masinile in parcarea magazinului, spre nemultumirea patronilor acestuia, care - definitoriu pentru lipsa de liberalism, pentru tendita de a interzice, pentru tendinta de a ingradi din Romania - i-au pus pe paznici sa-i indeparteze pe invitatii la petreceri.
Asadar, oamenii au aruncat omida, in loc sa puna un angajat sa... rupa bilete de parcare - legal, cu impozite si taxe platite - sau, mult mai bine, sa faca o oferta de nerefuzat restaurantului (posibil client pentru multele sale produse!): inchirierea, tot cu acte-n regula, la sfarsit de saptamana, a 20-50 - cat o fi... cererea - de locuri de parcare...
In felul asta, ar fi transformat o situatie neplacuta pentru toata lumea, intr-una de castig pentru toata lumea. Din pacate, unii manageri, unii antreprenori continua sa arunce omida...